torsdag 18 december 2014

Nystart och skön känsla.

I går var jag på mitt jobb, gamla jobb är det nu, jag har sagt upp mig. Familjen ser inte ut som för 5 år sen, vårt liv i familjen ser inte ut som för 5 år sen. Vi har numera 4 barn, Ronny har ett företag där han är borta en hel del och jag ensam hemma med allt vad det innebär. ( en del tycker att man bara är hemma när man är mammaledig och dom även kanske har pappan som kan avlasta med det mesta men så är det inte hos oss ganska stora delar av året ) Jag behövs mest hemma och vi kan ge våra barn den möjligheten att ha mig hemma med dom och dom kan få vara på förskolan 15 timmar veckan. Jag har inte alls sett annat behov hos dom att dom skulle behöva vara där mer så vi har valt att bara använda den tiden. Jag har nog även alltid tyckt att hemmet är viktigare än förskolan så har varit en självklarhet att dom ska vara hemma hos mig och syskonet som jag varit mammaledig med så mycket det bara går. Jag kommer aldrig få igen denna tid och mår så bra av detta valet så jag spricker. :-) Jag vill inte om några år se tillbaka och ångra att jag valde stress framför lugn denna period. Nu tror ni kanske att jag ska vara lyxhustru, det har jag fått höra innan att jag är, haha, ni vet vilka ni är, men jag ska jobba, och även plugga. Men jag ska jobba på helgerna, varannan helg får dom små juvelerna och Filippa alltså ha sin pappa helt själv och jag åker och jobbar. Perfekt för oss. Jag ska även plugga psykologi på en distanskurs som jag lyckats knipa åt mig en plats på. Det klarar jag dom timmarna dom är på förskolan och säkert någon kväll då och då. Nu kommer säkert några tycka att jag offrar mig eller att vi borde dela ansvaret mer på detta hemma med ledighet mm mm mm, men vi vill ha det så här. Jag vill vara hemma med barnen, Ronny vill hålla i gång sitt företag. Jag vill ha barnen hemma mer än dom är på förskolan, jag vill inte ha stressen hängandes över oss med hämtning och lämning och vabbande och annat som är när dom är små.. Om ett par år är livet återigen annorlunda, barnen större och allt annat ändrat med, då kommer våra val se annorlunda ut. Så tills dess ska jag NJUTA och MÅ BRA av att jag vågar och gör det jag tror är rätt, inte det andra säger att man ska för att allt ska vara så jämlikt som möjligt. Alla tycker olika och vill olika, så kommer det alltid vara med.

1 kommentar:

  1. Hoppas det blir bra för er alla! Vad ska du jobba med varannan helg? Nyfiken. / Linda

    SvaraRadera